Marten de Vries pakt dagtitel op Oudeschouw

Zondag, 3 oktober 2021

Oldeberkoop – Afgelopen Zondag was er de 8e competitie wedstrijd van het seizoen 2021. De laatste wedstrijd was er een waar nog veel op het spel stond, de wedstrijd kon nog een verrassende winnaar van de competitie 2021 gaan opleveren. Vlak voor de aanvang van het visseizoen brak de derde golf van het corona virus weer uit, waardoor de 75 jarige Hengelsport vereniging weer volledig op slot kwam te zitten, begrijpelijk, gezondheid gaat voor.

De Rietvoorn leden hadden van Sportvisserij Fryslân en gemeente Leeuwarden toestemming om een activiteit uit te schrijven. Er werd gevist aan de boorden van het Prinses Margriet Kanaal te Oude Schouw. Het eerste uur werd er door de deelnemers niet veel vis gevangen, maar naarmate het regenachtige weer aanhield was het helemaal gebeurd met de vele aanbeten, de scheepvaart nam toe en het was gebeurd met felle aanbeet. Een enkeling ving nog sporadisch een vis, maar grote aantallen en gewicht werden niet meer waargenomen. Marten de Vries was bij loting de gelukkige, door een mooi stek te trekken en een paar mooie Brasems uit het water te halen. Marten de Vries mocht naafloop de dagzege mee naar huis nemen, gevolgd door Albert de Vries en op een mooie 3e stek Lammert Menger. De uiteindelijke uitslag was als volgt: 1e pr. Marten de Vries 5810 gr. 2e pr. Albert de Vries 5210 gr. 3e Lammert Menger 3200 gr. 4e pr Harry Nijholt 2880 gr 5e pr. Tjietze Dijk 2755 gr. 6e pr. Jurjen van Dijk 2505 gr. 7e pr. Foppe van Dijk 2140 gr. 8e pr. Rinze Kootstra 1310 gr. De eindoverwinning is voor Harry Nijholt met 71840 gr. 2e pl. Albert de Vries 71835 gr. 3e pl. Marten de Vries 41360 en runner-up Foppe van Dijk eindigde op de 4e pl. 38390 gr. De overige uitslagen zijn na te lezen op de website. De eerst volgende activiteit is de opruimactie Skjin Wetter, schoonmaken en opruimen van vuilnis rondom Oldeberkoop. De actie is in het leven geroepen door 6 Friese gemeenten. 5 leden van de plaatselijke hengelsportclub HSV de Rietvoorn gaan zorg dragen dat het leefgebied en viswateren rondom Oldeberkoop weer opgeruimd de winter in kunnen gaan. Zaterdag 9 oktober start 9.00 uur vanaf de Carpool in Oldeberkoop. Spontane vrijwilligers altijd welkom.

Krantenartikel, 6 oktober 2021, NOS - HnH

Verslag Dreier, 2021, Oudeschouw