Verslagen Vis cursussen

“ De Rietvoorn Jeugd “ goed geschoold

Oldeberkoop – De afgelopen 4 weken stonden in het teken van een jeugdcursus 2009 vissen. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst was vroeger al het gezegde. Het bestuur van hengelsport vereniging de Rietvoorn kon een 9 tal fanatieke jeugdvissers verwelkomen op de cursus. De heer Anne Geertsma uit Jubbega was bereid gevonden om de jeugd les te geven in de kunst van het vissen. Dhr Geertsma leverde vorig jaar de jeugdkampioen van Nederland af met zijn Jeugdvis team Visser uit de Hemrik, dus de jeugd van Oldeberkoop en omstreken hingen aan de lippen van de trainer. Alle basisstof werd in een aantal avonden doorgenomen en vooral uitgeprobeerd. De avonden werden gehouden in de Blughut te Oldeberkoop. Na afloop van de cursus werd als een soort examen een heuse wedstrijd gevist met alles er op en eraan. De uitslag hiervan is als volgt: 1e pl. Stefan Wolthoff met 124 cm vis, 2e pl. Max Vermeeren met 70 cm vis, 3e pl. Jildert Jan van der Wal met 44 cm. 4e pl. Jasper Bruinewold met 34 cm 5e pl. Pascal de Vries met 23 cm exequo 6e pl. Karin Donker en Julian Dijkstra met 20 cm exequo 7e pl. Mirjam Bruinewold en Remon de Vries. Na afloop werden door de voorzitter Jan Moes de behaalde diploma’s en prijzen uitgereikt. De visclub bedankte Anne Geertsma voor de medewerking, de jeugd van Berkoop is weer goed geschoold voor de toekomst.

Viscursus HSV “de Rietvoorn” werpt vruchten af.

Oldeberkoop. Op zondagmiddag 15.00 uur, vertrok een gezelschap jeugdvissers met begeleiding richting de Schipsloot bij Nijelamer. De verwachtingen waren hooggespannen. Het weer was prima, weinig wind en ideaal voor het toegestroomde publiek.
De 25 vissertjes hadden zich goed voorbereid en dat was duidelijk in de uitslag te zien. De gevangen vissen waren talrijk. De echte groten lieten echter verstek gaan. De uitslag was erg belangrijk, omdat hiermede kwalificatie voor deelname aan de
Jeugd-Ooststellingwerf Cup 2004 kon worden bereikt. De resultaten van de in juni gehouden wedstrijd telden ook mee voor de einduitslag. Het materiaal was bij eenieder dik in orde. De organisatie had dan ook weinig met materiaalpech te maken. Dit was zeker mede te danken aan een in het voorjaar gehouden viscursus. Niet dat de begeleiding op zijn lauweren kon rusten, want op het gehele parcours werd veel kleine vis gevangen. De 25 vissertjes, vingen in totaal 140 vissen, met een totale lengte van 1728 cm. Door deze overweldigende vangst, was het jammer, dat de wedstrijd moest worden beëindigd, omdat anders thuis de ouders ongerust konden worden. Om 17.00 uur werd het eindsignaal gegeven en kon na een inspannende rekensessie de voorzitter de prijswinnaars bekend maken. Clubkampioen 2003, is geworden: Jeffrey Hijlkema met een totale lengte van 330 cm vis. Jeffrey had moeite, naast de uitgereikte beker, ook nog de heel grote wisselbeker vast te houden. De overige prijswinnaars en tevens gekwalificeerden voor de Ooststellingwerf Cup zijn: 2e Jeffrey Timmer 249,0 cm 3e Rémon de Boer 231,5 cm 4e Mark van Schaik 225,0 cm 5e Michelle de Boer 222,0 cm Ook werd aan de beste Dame (Michelle de Boer) een beker uitgereikt.