Schoonmaakactie Skjin Wetter 2020 een succes

Woensdag, 23 september 2020

Oldeberkoop - Op de vraag van Sportvisserij Fryslân om een schoonmaakactie op provinciaal niveau langs de viswateren te gaan houden, heeft het Bestuur van Hengel Sport Vereniging de Rietvoorn uit Oldeberkoop positief gereageerd. Het Bestuur vient et belangriek om de visplakkies schone te maeken. Er is een inventarisatie plan opgemaakt en de leden hebben de daad bij het woord gedaan en hebben op zaterdag 26 September 2020 de viswateren en bermen rondom Oldeberkoop schoongemaakt. Het ging om gebied bij de Linde, gelegen aan de Madenweg, de Bekhofplas, de Tjonger, tot aan Nieuwehorne , waaronder de bermen aan het fietspad en de gehele Prinsenwijk met het havengebied.

Als extra hebben de vrijwilligers de visvijvers in het Molenbosch en Koepelbosch ook opgeschoond. De vrijwilligers kwamen de gekste voorwerpen tegen, onder andere een complete Tent, Asbest plaatjes, vishaakjes en een schaar tegen en hebben dit vakkundig opgeruimd. De hoofdzaak afval was papier, plastic en heel veel blikjes en frisdrank flesjes. Totaal werd er meer dan 153 kilogram door de vrijwilligers van Hengelsport vereniging de Rietvoorn achtergelaten vuil verwijderd, een getal om ons allen eens goed na te laten denken waar we ons zwerfafval in de toekomst achterlaten. Voor het inzamelen was vooraf contact geweest met de Gemeente, zij hebben de vrijwilligers voorzien van grijpers, vuilnis zakken en zullen zorg dragen zorg voor het afvoeren naar de afvalstort. De vrijwilligers van de schoonmaakactie werden naafloop getrakteerd op een welverdiende gehaktbal met 2 flesjes 0.0 Bier. De vrijwilligers Tjietze Dijk, Roelof Hijlkema, Jurjen van Dijk, Harry Nijholt en voorzitter Marten de Vries werden naafloop door de coördinatoren, penningmeester Jan Vermeeren en secretaresse Mathilda de Vries - de Rooij hartelijk bedankt voor hun inzet en hebben toegezegd om volgend jaar Oldeberkoop weer te verlossen van zwerfafval met de actie Skjin Wetter 2021.

Zwerfafval
Jaarlijks belanden er miljoenen tonnen plastic afval in de zee. Dat afval is deels afkomstig van wat er op straat wordt weggegooid. Het afval dat in Fryslân wordt weggegooid, kan in zee belanden en zo bijdragen aan de plastic soep. Deze plastic soep is een groot, globaal probleem. Het afval dat op straat wordt gegooid komt door verwaaiing in grachten, vaarten en kanalen terecht en uiteindelijk in zee. Zo draagt ons zwerfafval bij aan de plastic soep. Het plastic valt uiteindelijk uiteen in microplastics die in dieren terecht komen en zo worden opgenomen in de wereldwijde voedselketen. Veel zeedieren worden bovendien ziek en sterven door het eten van grotere stukken plastic. Dat kan dus worden voorkomen door de eigen omgeving schoon te houden.

Aanmelden of vragen?
Wil je meehelpen om je eigen omgeving schoner te maken en zo ook de plastic soep op zee te voorkomen, meld je dan aan in je eigen gemeente.

Iedereen is van harte welkom om mee te doen!

Skjin Wetter is een initiatief van de FMF (Friese Milieu Federatie), Wetterskip Fryslân en de zes gemeenten.
Sportvisserij Fryslân en de VBC Friese Boezem steunen het initiatief van harte en nodigen hun leden uit om deel te nemen.

Kijk voor meer actuele informatie op:

Het Schoonmaak team, vrijwilligers, 2020

Hartelijk dank heren